Hegel H190 – test w Hi Fi Choice

Model H190 jest następcą konstrukcji H160 pochodzącej ze średniej półki cenowej w katalogu norweskiego producenta – ma oferować nie tylko większą wydajność, ale też jeszcze lepszy dźwięk.

hifichoice_h190

Pochodzący z Oslo norweski Hegel należy do ścisłej światowej czołówki wśród producentów wzmacniaczy zintegrowanych, a każdy kolejny nowo powstały model jest bardziej dopracowaną konstrukcją od poprzedniej. Norwegowie kładą nacisk przede wszystkim na wyposażenie i funkcjonalność, bo jeśli chodzi o samą amplifikację oraz konstrukcję sekcji przedwzmacniającej, to są to tak dopracowane i znakomicie funkcjonujące moduły, że w zasadzie zmiany obejmują niewiele elementów.

Budowa według ścisłych zasad

Jeśli spojrzymy na H190, to raczej trudno będzie skojarzyć go z jakąkolwiek inną manufakturą, bowiem wszystkie urządzenia marki Hegel wykonywane są według charakterystycznej linii wzorniczej. Hegel niewątpliwie hołduje minimalistycznej koncepcji, co bezpośrednio przekłada się również na wygląd modelu H190 – klasyczna bryła została uzupełniona typowym dla Hegla, łukowato wygiętym w centralnej części frontem, odlanym z metali lekkich. Z przodu po obydwu stronach ciekłokrystalicznego wyświetlacza (swoją drogą prezentuje się on dużo lepiej niż starsze wersje i przede wszystkim zyskał jeszcze na czytelności) znalazły się pokrętła służące regulacji głośności oraz nastawy selektora źródeł (użytkownik może wybierać spośród wielu wejść cyfrowych i analogowych). Jest też wejście słuchawkowe połączone ze specjalnie opracowanym dla tego modelu wzmacniaczem słuchawkowym, więc właściciele dobrze brzmiących, markowych słuchawek powinni być z tego faktu zadowoleni. Naturalnie włącznik sieciowy został ulokowany klasycznie, a więc pod spodem obudowy z lewej strony, jak w każdym wzmacniaczu marki Hegel. Z tyłu użytkownik może wybierać wśród szerokiej gamy gniazd, nie tylko cyfrowych, ale również analogowych. W sekcji analogowej znalazły się wejścia XLR oraz dwie pary standardowych wejść RCA. Co ciekawe, można również skorzystać z wyjść z sekcji przedwzmacniacza w wersji regulowanej i nieregulowanej.

hifichoice_h190a

Wzmacniacz spoczywa na klasycznej, trzyelementowej kombinacji stopek tłumiących wibracje. Wewnątrz znalazł się potężny toroidalny transformator dostarczający prąd do wszystkich sekcji. Warto jednak podkreślić, że każda kluczowa sekcja otrzymuje napięcie z oddzielnej gałęzi. Tak więc stopnie końcowe dysponują własnym, wysokoprądowym torem zasilającym, również sekcja cyfrowa i analogowa wraz z przedwzmacniaczem otrzymują napięcie z osobnych gałęzi. Imponująco prezentuje się magazyn prądowy dla stopni końcowych, oparty na sześciu ponadwymiarowych kondensatorach elektrolitycznych produkcji NoVer, każdy o pojemności 10.000µF, co daje sumaryczną pojemność na obydwa kanały rzędu 60.000µF. W sekcji przedwzmacniacza zauważyć można nowe mostki z modułami Sound Engine oraz wysokiej jakości elementy bierne, tj. kondensatory marki Nichicon z serii Muse oraz niewielkie pojemności wśród blokowych polipropylenowych kondensatorów sprzęgających od Wimy. W sekcji wyjściowej pracują tranzystory marki Toshiba w konfiguracji równoległej (mamy tutaj cztery pary jednostek 2SA2121+2SC5949). Wszystkie tranzystory mocy przytwierdzono do pojedynczego, dość masywnego aluminiowego radiatora, wspomaganego przez kratki wentylacyjne ulokowane od spodu oraz w górnej pokrywie. Równie okazale prezentuje się płytka z obwodami cyfrowymi, bo w jej obrębie znalazł się m.in. układ Tenor TE7022L, nadajnik i odbiornik cyfrowy AKM AK4118AEQ oraz przetwornik cyfrowo-analogowy AKM AK4127. Dalej znalazły się wzmacniacze operacyjne N5532. Układ zabezpieczający stopnie końcowe przed przeciążeniem zrealizowano za pomocą czujnika temperatury przytwierdzonego do radiatora oraz sterowanych przekaźników dla każdego z kanałów osobno. Kable łączące ze sobą sekcję wyjściową wzmacniacza z terminalami głośnikowymi wykonano z miedzi beztlenowej, tworzącej nitki o sporym przekroju poprzecznym. H190 wyposażono w autokorygujący układ pozbawiony ujemnego sprzężenia zwrotnego, wydatnie wpływający na obniżenie zniekształceń, zwłaszcza w zakresie wysokich tonów.

czytaj cały TEST